23
اکتبر

آجر در نمای ساختمان

آجر در نمای ساختمان

   آجر در نمای ساختمان: آجر فراورده های ساختمانی است که در گونه های رسی ، شیلی و شیستی ، ماسه آهکی ، بتنی و شکل های گوناگون تولید می شود ، و عمدتا در دیوار چینی ، نماسازی و کرسی چینی ، کف سازی و کف پوشی به کار می رود .

کاربرد آجر

امروزه از آجر برای زیبایی دیوارهای داخلی و دیوار نما بیشتر از گذشته استفاده می‌شود. این نوع از آجرها وزن بسیار سبکی دارند و به همین دلیل بسیار راحت قابل نصب هستند و همچنین از رنگ و طرح های متنوعی برخوردارند.

آجر در نما

* آجر نسوز

      آجر نسوز از مواد نسوزی که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند ساخته می شود. اجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی، بار مکانیکی و ضربات نیز بسیار مقاوم هستند.

در ساخت آجر نسوز از خاک چینی استفاده می شود. این خاک از کانی های نسوز معدنی تشکیل شده که نقش مهمی در افزایش مقاومت آجر ایفا می کنند.  .

* آجر نسوز

آجرنسوز بیشتر در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شوند. بیشترین کاربرد این نوع از آجر برای دیوار پشت گاز است که به دلیل نسوز بودن آن از خراب شدن دیوار جلوگیری می‌کند. مهمترین ویژگی آجر نسوز، مقاومت در برابر دماهای بالای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است. این نوع از آجرها از خاک‌های نسوز ساخته می‌شوند و تنوع زیادی دارند.

  *آجر ماشینی

    آجرهای سوراخ دار را آجر ماشینی می‌گویند. آجرهای ماشینی معمولا دارای ۸ الی ۱۰ سوراخ هستند که این سوراخ‌ها در زمان ساخت دیوار با ملات پر می‌شوند و از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. قیمت این نوع از آجرها مقرون به صرفه‌تر است و در اکثر ساخت و سازهای ساختمانی قابل استفاده هستند .

  *آجر ماشینی

     آجر سفالی که معروف به آجر ایتال است در مقابل دیگر آجرها وزن بسیار کمی دارد و سرعت ساخت و ساز را بهبود می‌بخشد. آجر سفالی‌ها شکلی شبیه به بلوک‌های سوراخ دار دارند که بیشتر برای ساخت تیغه‌های جدا کننده فضا همانند درای وال و دیوار پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که از آجر سفالی و دیوار پیش ساخته نباید برای دیوارهای باربر استفاده نمود، تنها برای دیوارهای غیر باربر استفاده می‌شوند. مهمترین مزیت آجر سفال این است که در برابر صوت و حرارت عایق بسیار خوبی هستند. توجه داشته باشید که آجر سفال مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش می‌دهد.

* آجر سفالی

آجر سفالی

آجر فشاری*

    آجر فشاری معروف به آجرهای گری، آجر زبره، آجر توپر هستند که دارای ضخامتی حدود ۳ الی ۴ سانتی متر است. یکی از قدیمی‌ترین نوع آجر، آجر قزاقی یا همان آجر فشاری است که قدمت این آجر به دوره ساسانیان باز می‌گردد. از آجر فشاری به منظور ساخت دیوار باربر، دیوار کشی طبقه‌های همکف ساختمان و کرسی نشینی استفاده می‌شود. همچنین عمر این آجرها نسبت به سایر آجرها بیشتر است و مهمترین مزیت آن‌ها این است که قابلیت بازیابی دارند. برخلاف دیوار پیش ساخته وال اسپید از آجر فشاری برای ساخت دیوار اصلی استفاده می‌شود. برای تفکیک فضا و یا ساخت دیوار غیر باربر از دیوار پیش ساخته یا پانل وال اسپید می‌توان استفاده کرد.

آلوئک

          آجر را با خاک رس می‌سازند، گاهی این خاک رس مقادیری آهک درون خود دارد که این آهک در میزان کم و محدود باعث ایجاد مشکل نمی‌شود و تنها رنگ روشن‌تری به آجر می‌دهد، اما اگر میزان آهک موجود در خاک رس بیش از حد باشد پس از پخت آجر در کوره آجرپزی، هنگام استفاده یا زنجاب کردن با جذب رطوبت شکفته می‌شود و باعث تخریب آجر می‌شود، همان‌طور که اشاره شد به این تخریب آلوئک گفته می‌شود.

پیشگیری از سفیدک

     برای پیشگیری از سفیدک سولفاتی باید از مصرف آب سولفات دار خودداری شود، از آجرهای کاملاً پخته استفاده شود و آجرها نباید آب مکنده باشند. برای مقابله با سفیدک کلروری که در اثر کاربرد جوهر نمک رقیق در مقابله با سفیدک کربناتی ایجاد می شود، لازم است سطح دیوار قبل از پاشیدن جوهر نمک خیس شده و پس از اسیدپاشی فوراً شسته شود. برای جلوگیری از سفیدک نیتراتی باید از مصرف آجر، ملات و آب نیترات دار پرهیز شود .

پیشگیری از سفیدک

برای مقابله با آلوئک لازم است آجر قبلاً در آب زنجاب شود تا خوب آب بمکد و نقاط ضعف آن مشخص شود. برای جلوگیری از بروز سفیدک کربناتی لازم است از به کار بردن آب سخت آهک دار برای ساختن ملات خودداری به عمل آید و آجر کاملاً زنجاب شود تا آب ملات را نمکد.

آلوئک

گروه مهندسین ساختمان زیبا دارای تیم مجرب جهت طراحی نما ساختمان مسکونی ،اداری،تجاری .و … می باشد.

مهندس رحیمی 09137718714