آشپزخانه
18
دسامبر

اصول طراحی آشپزخانه مدرن

اصول طراحی آشپزخانه مدرن

  آشپزخانه، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه است که به طور حتم، چیدمان و طراحی اصولی آن، می‌تواند بر کل دکوراسیون خانه اثرگذار باشد.به عنوان نمونه، یک آشپزخانه مدرن و امروزی، باید جسور، هندسی و مینیمال ( ساده گرا ) باشد. آشپزخانه شما باید تمیز، کاربردی و براق باشد.

وجود خطوط افقی و کم بودن تزئینات از ویژگی‌های یک آشپزخانه مدرن است. در واقع هر چیزی که در یک آشپزخانه مدرن وجود دارد، حتما کاربردی و برای استفاده قرار داده شده است.

طراحی کابینت شهرکرد

علاوه بر توجه به عوامل بصری نظیر رنگ آمیزی و تزئینات، مسائل مهمتری نظیر چینش مناسب وسایل، سطوح کار و مسیر رفت و آمد به نحوی مطلوب و متناسب با سبک زندگی تان نیز درنظر گرفته شوند.

لازم است بدانید که نظم، زیبایی، سادگی و خلوت بودن از مشخصه های اصلی یک طراحی دکوراسیون مدرن است.

استفاده از کابینت های مدرن آشپزخانه از ضرویات داشتن دکوراسیونی مدرن است. امروزه کابینتهای زیادی در جنس ها و مدل های گوناگون طراحی می شوند که پرطرفدارترین آن ها کابینت ام دی اف و کابینت هایگلاس است.

طراحی کابینت شهرکرد

انواع کابینت آشپزخانه مدرن

•کابینت های گلاس

•کابینت فوق برجسته

•کابینت ملامینه ( ام دی اف)

•کابینت مدرن دو رنگ

رنگ هایی خنثی مانند طوسی و سفید و همچنین چوب و یا ام دی اف های طرح چوب بیشترین استفاده را در طراحی کابینت مدرن دارند. کابینت های مدرن معمولا دستگیره ندارند، اکر هم داشته باشند باید کاملا ساده، صاف و کشیده باشند.

آشپزخانه شهرکرد

معایب کابینت آشپزخانه مدرن

•این سبک از کابینت ها در آشپزخانه های مدرن نسبت به حرارت و رطوبت حساسیت بیشتری دارند.

•در این نوع کابینت ها روکش ها نسبت به ضربه مقاومت کمی دارند.

مزایای کابینت آشپزخانه مدرن

•قیمت نهایی این نوع کابینت ها در مقایسه با کابینت های کلاسیک کمتر است.

•تنوع بسیار بالایی در انتخاب طرح و رنگ دارند.

•در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده شود طول عمر بسیار بالایی دارند.

•جذابیت و نمای این کابینت ها بسیار بیشتر است.

طراحی کابینت مدرن
ابعاد و اندازه

  ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه ملاک کلی، اندازه قد یک فرد عادی می‌باشد. به این ترتیب، تمام چیدمان عناصر حاکم بر هر کابینتی را براساس این معیار اندازه‌گیری می‌کنند در نگاه استاندارد برای رسیدن به اندازه دقیق کابینت، مقدار میانگین قد افراد را در عدد ۱۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته‌اند. این عدد با توجه به میانگین قد بانوان انتخاب شده است. اگر کابینت برای مصرف عموم آقایان طراحی شود،

0

این اندازه به عدد ۱۷۰ تغییر خواهد کرد؛ اما ما همچنان در نیاز عمومی برای بانوان برای اندازه دقیق کابینت خواهیم ماند. به این صورت، حداکثر ارتفاع دسترسی به طور میانگین۱۸۵ سانتیمتر و سطح میز کار با رعایت تمام نکات راحتی در کار در محدوده عددی ۸۹الی ۹۱٫۵ سانتیمتر قرار خواهد گرفت .

طراحی آشپزخانه مدرن

رعایت این نکات ریز در اصول طراحی آشپزخانه مدرن باعث می شود شما و بقیه افراد در فضاهای مختلف آشپزخانه بتوانید به راحتی کار کنید و تداخلی در انجام امور ایجاد نشود.

برای خانه‌هایی با سقف استاندارد ۲ متر و ۴۰ سانتی می‌توانید از کابینت‌های دیواری با بلندترین ارتفاع ممکن (کابینت دیواری به سقف می‌رسد) ۲۳۵ سانتی متر استفاده کنید.

ارتفاع:

متناسب با فضای موجود بین کانتر و سقف آشپزخانه می‌تواند ۳۰، ۸۸ یا ۱۱۶ سانتی متر باشد.

عمق: عمق کابینت دیواری بین ۳۰ تا ۵۸ سانتی متر متغیر است.

عرض: ابعاد کابینت دیواری استاندارد یک یا دو درب ۷۲ سانتی متر، کابینت‌های کم عرض بین ۳۰ تا ۳۶ سانتی متر و برای کابینت‌های عریض ۸۸ سانتی متر است.

طراحی آشپزخانه ام دی اف

آشپزخانه باید حداقل ۱٫۰۶ متر باشد، درحالی‌که راه‌های عبور باید به‌اندازه‌ای ۰٫۹ متر باشد.این یکی از اصول طراحی آشپزخانه می باشد که باید برای راحتی افراد رعایت شود.

کابینت دیواری

از آنجایی که کابینت‌های دیواری را با استفاده از پیچ به دیوار متصل می‌کنند، اغلب برای نگهداری مواد غذایی و ظروف سبک آشپزخانه استفاده می‌شوند. این کابینت‌ها به فضای آشپزخانه نمای زیبایی می‌دهند و به نوعی یک ویترین برای دکوراسیون خانه‌تان به شمار می‌روند. به همین جهت می‌توانید با استفاده از درب‌های شیشه‌ای جلوه آن‌ها را بیشتر کنید.  

◦ارتفاع:

متناسب با فضای موجود بین کانتر و سقف آشپزخانه می‌تواند ۳۰، ۸۸ یا ۱۱۶ سانتی متر باشد.

◦عمق: عمق کابینت دیواری بین ۳۰ تا ۵۸ سانتی متر متغیر است.

◦عرض: ابعاد کابینت دیواری استاندارد یک یا دو درب ۷۲ سانتی متر، کابینت‌های کم عرض بین ۳۰ تا ۳۶ سانتی متر و برای کابینت‌های عریض ۸۸ سانتی متر است.

طراحی ام دی اف آشپزخانه مدرن

رنگ بندی

 در طراحی آشپزخانه های مدرن می توانید از طیف رنگی مختلفی متناسب با دکوراسیون خانه استفاده کنید اما استفاده از ترکیب رنگ های مختلف می تواند حس آرامش بخشی ایجاد کند.

 از آنجا که سبک مدرن به عنوان یک سبک متداول در دنیای معاصر قرار گرفته، کاربرد رنگ تیره برای کابینت های آشپزخانه نیز رو به افزایش است.

در حالی که بسیاری از مردم از استفاده رنگ تیره برای فضای آشپزخانه خود امتناع می ورزند، رنگ تیره دارای کارکردهای مختلفی هستند که می توان آن ها را در کنار رنگ ها و متریال مختلفی نیز به کار برد. رنگ های تیره می توانند هر یک از بخش های آشپزخانه را به فضایی زیبا و پیچیده تبدیل کند.

0

فضاهای تیره معمولا هراس انگیز هستند، زیرا آن ها نور را به خود جذب کرده و فضایی چشگیر را ایجاد می کنند. به این دلیل معمولا سعی می کنند که رنگ ها و متریالی متفاوت را در ترکیب با رنگ تیره به کار ببرند.

ترکیب متریالی با رنگ های برجسته و شفاف، تنالیته های مختلف بژ، طیف های مختلف کرمی می توانند در ترکیب با رنگ های تیره خنثی به کار برود و فضایی چشمگیر را ایجاد کند.

 برای افزودن روشنایی به فضا از انواع نورپردازی ها نیز میتوان استفاده  کرد.همچنین سعی کنید که میان اشیای تیره و روشن در آشپزخانه هارمونی ایجاد کنید.

برای مثال کابینت های تیره در میان دیواره های روشن جذابیت ایجاد می کنند به خصوص اگر برای کف سالن رنگ تیره را نیز انتخاب کنید. این باعث می شود تا کابینت های شما در عین درخشیدن جزو عناصر تکمیل کننده در فضا به حساب آید.

1

می توانید با روش های خیلی ساده و به کارگیری تناژی از رنگ های خاص تغییرات خیلی چشمگیری در ترکیب رنگ دکوراسیون آشپزخانه ایجاد کنید.

0

بهترین روش برای تغییر در حس و حال و فضای طراحی کابینت آشپزخانه سفید یا دیزاین های داخلی با رنگ خنثی، تغییر در ترکیب رنگ دکوراسیون آشپزخانه است

در طراحی آشپزخانه های مدرن امروزی بیشتر از رنگ های خنثی  مانند خاکستری، مشکی وسفید و گاهی به صورت ترکیبی با رنگ های دیگر از قبیل قهوه ای، کرم، سبز و بژ مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های خنثی که طیفی از رنگ از سفید تا مشکی است استفاده می کنند و در شرایطی خاص با اضافه کردن مقدارکمی از رنگ های شاد و پر انرژی رنگ و لعابی ویژه به آن می دهند.

0

یکی از مهمترین المان ها در کابینت آشپزخانه های مدرن در نظر گرفتن رنگ آنها است. از لحاظ روانشناسی رنگ سرد شامل رنگ های سفید و خاکستری بهترین انتخاب برای آشپزخانه های مدرن است.

آشپزخانه سفید مشکی یا همان آشپزخانه سفید و سیاه همیشه یکی از دکورهای مورد علاقه افراد بوده و خواهد بود؛ چرا که این دو رنگ کاملا متضاد هرگز از مد نمی‌افتند و همیشه می‌توان از آن‌ها به عنوان مد روز استفاده کرد. استفاده از دو رنگ مشکی و سفید کنار هم در یک آشپزخانه کمی جسارت طلبیده و البته نیاز به دقت فراوانی در ترکیب این دو رنگ دارد.

0

این رنگ مظهر و تداعی‌کننده پاکی، خلوص و آرامش است. رنگ سفید حسی از پاکی و وارستگی در بیننده القا می‌کند و به همین دلیل رنگی است که در مراسم مذهبی بسیاری ادیان استفاده می‌شود. در محیط‌های بیمارستانی نیز از این رنگ استفاده می‌شود تا هم بهداشت به نحو بهتری رعایت شود و هم مراجعه‌کنندگان احساس پاکی و آرامش از محیط دریافت کنند.

این رنگ اگر به طرز صحیحی استفاده نشود، می‌تواند حس سرما را بیننده منتقل کند و حالتی غیر دوستانه داشته باشد. برخی می‌گویند رنگ سفید به یادآوری خاطرات کمک می‌کند و به همین دلیل، در القای حس نوستالژی بی‌تاثیر نیست.

طیف‌های مختلف رنگ سفید

•سفید ساده، که در انواع مات و براق وجود دارد، رایج‌ترین نوع این رنگ است.

•سفید استخوانی که مقدار بسیار کمی از رنگ زرد با آن مخلوط شده باشد، گرمای بیشتری دارد.

•سفید عاجی، همان سفید استخوانی است که مقدار بسیار کمی رنگ صورتی با آن مخلوط شده باشد.

0

•سفید مرمری یک رنگ درخشان است که رگه‌هایی از خاکستری در خود دارد.

•سفید کاپوچینویی از ترکیب رنگ سفید ساده با مقدار بسیار کمی رنگ قهوه‌ای به دست می‌آید و گرما و جلوه خاصی دارد.

•سفید صدفی از ترکیب سفید ساده با مقدار بسیار کمی رنگ صورتی به دست می‌آید و یک رنگ مناسب برای دکوراسیون‌های مینیمال و فانتزی یا به اصطلاح پاستلی محسوب می‌شود.

0

•رنگ فیلی ملایم در واقع همان خاکستری بسیار روشن است و از ترکیب سفید با مقدار بسیار کمی مشکی به دست می‌آید. این رنگ نسبت به سفید ساده، سردتر است.

•سفید-یاسی از ترکیب سفید ساده با مقدار بسیار بسیار کمی بنفش تهیه می‌شود. در واقع این رنگ سفیدی است که ته‌رنگ یاسی دارد.

•سفید-سبز از ترکیب سفید ساده با مقدار اندکی سبز به دست می‌آید و می‌تواند به جای سفید ساده مورد استفاده قرار گیرد.

•سفید-آبی رنگ ملایم دیگری است که از ترکیب سفید ساده با مقدار بسیار کمی آبی تهیه می‌شود. این رنگ را می‌توان با مقداری اندکی خاکستری مخلوط کرد و یک رنگ خاص و زیبا به دست آورد.

طراحی آشپزخانه مدرن

نور پردازی اشپزخانه مدرن

کابینت ها عمدتا از  نورپردازی مخفی، LED و نورپردازی از کف برخوردارند. نورپردازی باید به گونه ای باشد که نور کافی برای کارکردن روی سطوح کابینت ها و نیز غذاخوردن به نحوی مطلوب فراهم باشد.

دکوراسیون آشپزخانه و نورپردازی آن

از نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی منزل، فضای آشپزخانه باید از نور کافی برخوردار باشد. بهتر است آشپزخانه شما دریافت نور طبیعی داشته باشد و نور خورشید به اندازه کافی به آن بتابد،

زیرا هر چه آشپزخانه شما پر نور تر باشد، بزرگتر دیده می شود. اگر نور طبیعی کافی دریافت نمی کنید، باید نورپردازی آشپزخانه را خیلی قوی تر، تعبیه نمایید تا این نقیصه جبران شود.

0

اگر فضای بزرگ و پر نوری برای آشپزخانه دارید، بهتر است از کاشی های رنگی تیره تر استفاده کنید. اما اگر فضای شما کوچک است و نور کافی ندارید، حتما از کاشی های رنگ روشن تر استفاده نمایید تا فضای شما دلباز تر به نظر برسد و دکوراسیون آشپزخانه مدرن تر شود.

گروه مهندسین ساختمان زیبا دارای تیم مجرب برای طراحی تمام فضاهای داخلی و بیرونی می باشد.

  • جهت انجام خدمات طراحی با شماره زیر تماس بگیرید.

مهندس رحیمی 09137718714