28
فوریه

طراحی روف گاردن یا بام باغ

طراحی روف گاردن یا بام باغ

طراحی روف گاردن یا بام باغ: روف گاردن در زبان فارسی به آن باغ بام گفته می شود که مجموعه ای از عملیات ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام ساختمان ها است.درحقیقت بام باغ،تکنولوزی مدرنیست که سقفی سبز رابه وجودمی آورد.امروزه بسیاری از ساختمان های بزرگ و مدرن،به دنبال خلق یک باغ کوچک بر روی بامشان هستند.

ایجاد روف گاردن ،راهی است جهت رجوع به طبیعت در زندگی شهری،چرا که با پیشرفت شهرنشینی و با حضور برجها و ساختمانهای بلند،فضاهای قابل دسترس برای محوطه سازی روز به روز،رو به کاهش می رود ونیاز به ساخت این فضا ها تحت عنوان روف گاردن بیش از گذشته احساس می شود.

روف گاردنها مزیت های متعددی دارند که از مهم ترین آنها می توان به پاکسازی هوای اطراف،به ویژه محوطه داخلی ساختمان اشاره کرد.علاوه بر این بام باغ ها کمک شایانی به تغییر چهره یکنواختشهر میکنند وچشم اندازی زیبا به وجود می آورند.

وجود پوشش گیاهی در پشت بام به کاهش از دست دادن گرما و مصرف انرژی در شرایط آب وهوایی زمستان نیز بسیار تاثیر گذار است.در فصل های سرد،نور آفتاب جذب باغچه های تعبیه شده در پشت بام می شود و محیطی دنج و خصوصی برای استراحت،پذیرایی و پرورش گیاهان ایجاد می کند.

در سالهای اخیر در معماری بسیاری از هتل های بزرگ،آسمان خراش ها و یا برج های مسکونی دنیا المان جدیدی اضافه شده است که چهره شهر را دگرگون کرده واین فضاها را در جایگاه مناسبی برای دوستداران محیط زیست قرار داده است.

انواع روف گاردن

الف :باغ بام گسترده
در این نوع باغ بام.کشت گیاهان با ریشه های کم صورت می گیرد.بستر کاشت بسیار سطحی وضخامتخاک حداکثر20 سانتی متر است.بام باغ گستره نسبت به دیگر انواع بام باغ بسیار ارزان قیمت تر است وچمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم ارتفاع در آن کاشته می شود.
بام باغ نیمه متمرکز
این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای 30 سانتی متر تا 1متر است.دراین نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی،هندوانهو گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس وهمچنین چمن قابل کشت هستند وتنها باید در طراحی سازه،وزن ایجاد شده مدنظر گرفته شود.

 

ب:بام باغ متمرکز

همانطور که از نام باغ پیداست استفاده از خاک با حجم وارتفاع زیاد در نظر گرفته می شود.در ایننوع باغ که از موارد قبلی گران قیمت تر است و تنها ساختمانهای بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می آید.

انواع درختان،گیاهان زینتی و گل ها کاشته می شوند.در این نوع باغ بر روی پشتبام ساختمان های بزرگ گسترده ومسیرهایی برای قدم زدن ونیمکت هایی برای استراحت در آن جای داده می شود.

نکاتی کلی برای ساخت بام باغ
1:انتخاب خاک برای بام باغ:
انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن یکی از فاکتورهای کلیدی است.این نوع خاک باید وزن کمی داشته باشد و توانایی جذب آب در آن زیاد باشد.و البته نباید فراموش کرد خاک مدنظر باید غنی از کود برای تغذیه مناسب گیاهان باشد.

2:تقسیم وزن در بام باغ
ساخت روف گاردن باعث افزایش فشار برروی پشت بام خواهد شد.بنابراین ساخت باغچه ها ویا آلاچیق باید با محاسبات دقیق انجام شود تا بتوان اضافه وزن ناشی ازآن را برطرف کرد.