نقشه کشی نظام مهندسی شهرکرد
11
آگوست

طراحی نقشه های معماری شهرداری

طراحی نقشه های معماری فاز یک شهرداری

طراحی نقشه های معماری شهرداری
طراحی نقشه های معماری شهرداری

طراحی نقشه های معماری فاز یک شهرداری

تهیه نقشه شهرداری فاز صفر شامل(طراحی پلان ها،نماها،مقاطع بر اساس دستور نقشه ،ظوابط و قوانین شهرداری با توجه به سلیقه و نیاز کارفرما و پروژه و توسط مهندسین با تجربه انجام میگردد.

طرح هاو نقشه های فاز یک شامل:

زیربنای تمام مراحل هستند.همچنین باید خواسته های کارفرما انجام شود و از طرف دیگر ظوابط و و قوانین شهرداری،آتش نشانی و سایر استاندارد ها بایستی لحاظ شوند.نهایتا پس از چند بار اصلاح و ارسال طرح به دفاتر طرح نهایی تصویب میشود که مورد تایید کارفرما،شهرداری،تش نشانی و..میباشد.

طرحی که نهایتا تایید شده

در نقشه های فاز یک،برای تهیه مراحل بعد استفاده میشود.که عبارتند از(تهیه نقشه های فاز دو،نقشه های سازه،نقشه های برق یا الکتریکی و نقشه های تاسیسات مکانیکی و همچنین طرح های نهایی سه بعدی روز و شب از نمای ساختمان).این نقشه ها پس از محاسبه و طراحی بایستی به دفاتر خدماتی شهرداری ارسال و تایید شوند.

نقشه کشی معماری شهرکرد
نقشه کشی معماری شهرکرد

طراحی بر اساس دستور نقشه یا فرم اطلاعات احداث بنا شهرداری

دستور نقشه نوعی ابلاغ رسمی شهرداری به مالک است که مالک میتواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی بر اساس ظوابط و آیین نامه های شهرداری و طرح تفصیلی  از طراح ضاحب صلاحیت درخواست طراحی نماید که شامل یک یا دو برگه حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترنیک شهر شهرداری تحویل میگردد.

دستور نقشه بنا به درخواست کتبی مالک یا وکیل قانونی وی پس از ی گردش اداری و تایید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر میگردد و فقط یا به مالک یا به وکیل قانون وی ارائه میگردد.

موارد درج شده در دستور نقشه:

  • -شماره پرونده کامپیوتری شهرداری
  • -مشخصات پلاک ثبتی،بلوک و کد شناسایی مالک
  • -نوع بافت:بافت فرسوده،بافت ناپایدار
  • -مشخصات مالک،مشخصات متقاضی
  • -ابعاد سندی ملک،ابعاد موجود ملک،ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاح،ابعاد گذر
  • -مساحت طبق سند،مساحت طبق وضع موجود،مساحت پس از اصلاح،کاربری ملک در طرح تفضیلی،تجاوز به گذر،تجاوز به املاک مجاور
  • -توضیحات برو کف
  • -توضیحات پهنه بندی در طرح تفضیلی شامل:نوع پهنهفدرصد پوشش،حداکثر تراکم مجاز،تعداد طبقات مجاز،محلاحداث بنا،حداکثر پیشروی،سطح اشغال
  • -جانمایی ملک(مطابق با سامانه طرح تفضیلی)
  • -توضیحات دستور نقشه

طراحی نقشه محاسب و فاز دو سازه

نقشه کشی نظام مهندسی شهرکرد
نقشه کشی نظام مهندسی شهرکرد

مهم ترین قسمت در تهیه نقشه های شهرداری و اخذ جواز های لازم از شهرداری و نظام مهندسی،تهیه نقشه محاسب(طراحی و محاسبه نقشه های سازه ساختمان)میباشد.

طراحی و تهیه نقشه های فاز دو تاسیات مکانیکی و الکتریکی

تهیه نقشه های تاسیسات مکانیکی و و الکتریکی یا برق ساختمان جزئی از فرآیند تهیه نقشه های فنی و مهندسی میباشند.تهیه این نقشه ها بر اساس استاندارد های جاری امری ضروری میباشد.

طراحی فنی نقشه ها توسط مهندسین مکانیک و مهندسین برق تهیه میشود.

خواه پروژه شما جنبه اقتصادی داشته باشد و خواه لوکس،مهندسین بر اساس خواست کارفرما،در سایه ظوابط جاری شهرداری و نظام مهندسی و همچنین اخرین تجهیزات و قیمت ها در بازار،اقدام به طراحی و ارئه پیشنهاد برای پیاده سازی و نصب تجهیزات مختلف برقی،روشنایی،مکانیکی،گرمایشی-سرمایشی خواهند داشت.

 

تهیه و جمع بندی نقشه های فاز دو معماری،سازه،تاسیسات مکانیکی و الکتریکی برای شهرداری و نظام مهندس

پس از تهیه نقشه های محاسب یا سازه،تسیسات مکانیکی و الکتریکی یا همان برق،نوبت به تهیه نقشه های معماری فاز دو میرسد.تمامی مراحل فوق بر نقشه اجرایی معماری تاثیر خواهند داشت.

با توجه به متراژ پروژه ممکن است نیازی به تهیه نقشه های فاز دو معماری وجود نداشته باشد.

بسیاری از کارفرمایان برای اخذ تایدیه های لازم شهرداری و نظام مهندسی،بلکه برای شفافیت هرچه بیشتر در اجرا به طور کاملا تخصصی و کامل نقشه های فاز دو معماری و تمام گرایشات ان را انجام دهند.

مراحل کلی تهیه نقشه شهرداری

-تشکیل پرونده

جهت احداث بنا،ابتدا نیاز به تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر میباشد.اولین گام گرفتن دستور نقشه از شهرداری است.در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک مطابق با طرح تفضیلی جامع شهر و آخرین منصوبات

نقشه کشی نظام مهندسی شهرکرد
طراحی نقشه های معماری شهرداری

گردش کار چاپ دستور چیست؟

تشکیل پرونده:کارشناس تشکیل پرونده باید بعد از اخذ مدارک،تایید صحت مدارک و تطبیق آنها،درخواست متقاضی را در سیستم ثبت میکند و رسید آن را که شامل(شماره پرونده،تاریخ ثبت،نام مامور بازدید و زمان بازدید می باشد)تحویل متقاضی نماید.

بازدید:مامور بازدید باید در زمان اعلامی از ملک بازدید و گزارش را در سیستم ثبت نماید.

برای دریافت دستور نقشه به کجا باید مراجعه شود؟

برای دریافت دستور نقشه باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرد.(این نکته را باید در نظر داشته باشید که تا پایان کار و صدور پروانه فقط با همان دفتر میتوانید کار کنید.)

چگونه از روی دستور نقشه طراحی انجام میشود؟

ابتدا باید ابعاد زمین را بر اساس ابعاد پس از اصلاحی مندرج در دستور نقشه ترسیم میکنیم.

سپس پیشروی طولی زمین را بر اساس ابعاد طبق سند ترسیم میکنیم.

سپس درز انقطاع را بر اساس فرمول مربوط به آن ترسیم میکنیم.

نوع اسکلت را مشخص میکنیم.

محل راه پله و آسانسور تعیین شود.

محل پارکینگ ماشین ها مشخص شود.

پلان ها،نماها و برش های ساختمان ترسیم میشود.

جواز ساختمان چیست؟

  1. پروانه ساختمان یا جواز ساخت ساختمان دفترچه ای است که شهرداری صادر می نمایند.این دفترچه در اختیار مالک قرار می گیرد.
  2. اگر ملک کلنگی(قدیمی)دارید و میخواهید تخریب کنید و آپارتمان جدیدی بنا کنید نیاز به صدور جواز ساختمان دارید.
  3. ابتدا مالک باید تصمیم قطعی خود را جهت ساخت و ساز بگیرند.
  4. در مرحله دوم باید به مناطق شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمود و مدارک مالکیت ملک و مالک و همچنین تصویه حساب عوارض شهرداری را ارائه نمود.
  5. در مرحله سوم از ملک بازدید میشود و با توجه به موقیت و متراژ ملک شما مشخصات ملک جدید به شما اعلام خواهد شد.
  6. در مرحله چهارم

  7. موقعیت ملک شما با طرح تفصیلی شهر تطابق داده میشود و کاربری ملک (تجاری،مسکونی،اداری و..)و همچنین چک کردن ملک با طرح های شهری صورت میگیرد.

در مرحله پنجم

عقب نشینی ساختمان جهت صدور جواز ساخت مورد برسی قرار میگیرد و به شما اعلام میشود که ملک شما دارای عقب نشینی میباشد یا خیر.

در مرحله ششم دستور نقشه ملک جدید به شما ارائه میشود و مالک باید با توجه به دستور نقشه ساختمان،طراحی معماری و نقشه را با کمک مهندس معمار تهیه کند.

در مرحله هفتم پس از اخذ دستور نقشه  ساختمان و رفع ایرادات احتمالی نقشه های ساختمان میباشد که جهت رفع ایراد نقشه ساختمان باید از مهندس معمار کمک گرفت که این کار چندین بار تکرار میشود تا نقشه بدون ایراد باشد.

در مرحله هشتم باید کلیه عوارض ساخت و ساز به همراه هزینه خرید تراکم پرداخت نمود.در صورت عدم پرداخت عوارض ساخت و ساز و هزینه تراکم،مجوز با تاخیر صدور میشود.

مرحله نهم

مربوط به محاسبه های مهندسی و معماری ساختمان مانند طراحی سازه ساختمان و طراحی تاسیسات ساختمان و.. میباشد.

کلیه نقشه های معماری طراحی شده مجددا مورد برسی قرار میگیرد و اخرین محاسبات مهندسی بر روی نقشه های معماری برای اخذ مجوز ساخت و صدور جواز ساخت صورت میگیرد.

نکات مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و اصول استاندارد استراکچر و اسکلت بندی ساختمان از طرف شهرداری به مالک ارائه خواهد شد.

مرحله آخر

پس از اخذ دستور نقشه میباشد.اگر کلیه مراحل به درستی انجام شده باشد در این بخش مجوز ساخت و صدور جواز ساختمان صادر میشود و پس از اجرای این مرحله باید اجرای ساختمان را شروع کرد.

مجوز ساخت و ساز فقط 2سال اعتبار خواهد داشت و اگر از این زمان فراتر برود مشمول عوارض تعویق خواهد شد.

بهتر است این مراحل توسط شرکت های معتبر معماری انجام شود تا مالک بدون دغدغه و با اطمینان از صدور جواز ساختمان،خود را درگیر این پروسه ننمایند.

 

گروه مهندسین ساختمان زیبا دارای تیم مجرب جهت  طراحی نقشه های معماری فاز یک شهرداری|نقشه کشی معماری |نقشه کشی سوله و غیره می باشد.