آشنایی با چوب ترمووود
19
اکتبر

آشنایی با چوب ترمووود

آشنایی با چوب ترمووود

ترمووود چیست؟

  1. آشنایی با چوب ترمووود:ترمووود یکی از جدیدترین روش های مقاوم سازی چوب برای استفاده در فضاهای خارجی مانند نمای ساختمان،دیوار خارجی و فضاهای داخلی مانند حمام ها و سرویس بهداشتی و اتاق خواب است.
  2. ترمووود از متریال چوب که به روشهای مختلفی بر روی آن اصلاح حرارتی و رطوبتی انجام می شود، ساخته می شود.
  3. به دلیل ذات طبیعی بودن چوب احساس آرامش ایجاد می کند.در فضاهایی مانند اتاق خواب و نشسیمن که نیاز به محیط آرام ودلپذیر داریم بهتر است از متریالی مانند ترمووود استفاده شود.
  4. از چوب درخت کاج و سنوبر برای ساخت ترمووود استفاده میشود.
آشنایی با چوب ترمووود
آشنایی با چوب ترمووود

تقسیم بندی انواع چوب طبیعی

برای درک بهتر انواع ترموود وتقسیم بندی آنها لازم است ابتدا آشنایی با انواع چوبهای طبیعی داشته باشیم.

چوبهای طبیعی براساس بافت و ویژگی های ساختاری چوب درختان به دو گروه چوبهای نرم(soft wood)و چوبهای سخت((hard wood تقسیم بندی می شود.این نامگذاری وتقسیم بندی بر اساس بافت چوب درختان صورت گرفته و نشان دهنده دوام و استحکام چوب درختان نیست.

درختان نرم چوب(soft wood)

این گروه از چوبها،درختان سوزنی برگ هستند.درختان سوزنی برگ در طول سال،زمان رشد بیشتری دارند(با توجه به همیشه سبز بودن)این نوع درختان در بهار و تابستان با شدت بیشتری رشد می کنند.وسپس تا پایان فصل سرما این رشد کندتر می شود.به این دلیل چوب بهاره و پاییزه در حلقه سالیانه به راحتی قابل تشخیص است.رنگ آنها این مسئله را مشخص می کند.

درختان سخت چوب ((hard wood

این دسته شامل درختان پهن برگ است.بافت چوب این درختان تنها در زمانی که درخت برگ دارد،رشد می کند.رشد این درختان در بهار شروع می شودو به مرور در پاییز تمام می شود.حلقه سالیانه این درختان به صورت یکنواخت از چوب بهاره دارای رنگ روشن به طرف چوب پاییزه تیره رنگ تغییر می کند.نام سخت چوبها به دلیل نوع بافت آنهاست و دلیل بر سخت تر بودن کلیه چوبهای این دسته نیست.

آشنایی با چوب ترمووود

 

هر دوگروه از چوبهای یاد شده توانایی تبدیل شدن به ترموود را دارند،ولی باتوجه به نوع چوب و دمای پخت میتواند ویژگیهای متفاوتی داشته باشد.

کیفیت چوب ترمووود و روش ساخت

بهترین ترمووود مربوط به کشور فنلاند است.

کشور فنلاند پس از سالها تحقیقات در زمینه عمل آوری حرارتی چوب ،به روش ترمووود دست یافت.در این روش ابتدا چوب را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند.سپس در داخل دستگاه ترمووود آنها را تا 100 و سپس تا 130درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می دهند.این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می شود.در مرحله بعد حرارت را تا 180 الی 220درجه سانتی گراد تحت همان شرایط بالا میبرند و چند ساعت چوبها را در این دما و شرایط نگه می دارند.در این حالت صمغ و رطوبت چوب به طور کامل خارج می شود و تمام قسمت های چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه ای روشن در می آید.

در مرحله بعد

چوب را آرام آرام سرد می کنند تا دمای آن به 100درجه سانتی گراد برسد.سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می رسانند.در این مرحله چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن بین 4 تا 6 درصد است.

0

در این روش از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده.با استفاده از این روش عمده خصوصیات منفی چوب از بین می رود.به دلیل دمای بالایی که چوب متحمل می شود زنجیره های سلولی آن شکسته شده اسیدهای آن تجزیه شده و از هرگونه جانور میکروسکوپی و حشرات پاک می شود.بخش عمده رزین چوب از آن خارج می شود و آن بخشی که باقی می ماند به شکل بلور در آمده و بی ضرر می گردد.پس از این فرایند،چوب در مقابل سرما،گرما،بارندگی،رطوبت،حشرات و هر گونه تغییر شکل در محیط های بیرونی و داخلی مقاوم می شود.

روش تولید

ترمو چوب دارای دو روش استاندارد تولیدThermo-S و Thermo-D می باشد.حرف s در thermo s مخفف کلمه stability یا پایداری است.محصولات این روش،بین 6 تا 8 درصد بسته به میزان رطوبت محیط،تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت.گونه های سوزنی این محصولات برای استفاده در اجزای داخل ساختمان،اتصالات در محیط خشک،مبلمان داخل،سونا،اجزای درب و پنجره و گونه های پهن برگ برای اتصالات در هر آب و هوا،مبلمان،کفپوش،سونا و مبلمان فضای سبز توصیه میگردد.

آشنایی با چوب ترمووود
آشنایی با چوب ترمووود

ماندگاری ترمووود

عمر ترمووود طولانی است و هر قدر کیفیت آن بهتر باشد.سختی بیشتر و در نتیجه ماندگاری بیشتری دارد.اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود،جلوگیری از رشد قارچ های بیولوژیک در اطراف ترمووود است.البته این قارچ ها آسیبی به چوب فنلاندی وارد نمی کنند،اما زیبایی آن را کاهش می دهند.

گروه معماری ساختمان زیبا در شهرکرد

شما می توانید با مراجعه به دفتر دکوراسیون ساختمان زیبا واقع در شهرکرد ترمووود فنلاند در رنگها و مقاطع مختلف را خریداری کنید.