07
فوریه

طراحی المان

طراحی المان

   المان هویت واحدی است که شخص می تواند به وسیله آن یک مکان را به عنـوان مکانـی متمایز از سایر مکان ها شناخته و بازشنـاسایـی کند. به دلیل قرار گرفتن این نشـانه ها چنانچه برپایه تاریخ، فـرهنگ، آداب و رسوم طراحی و ساخته شوند، بیانگر هـویت شهـر هستند. نشانه ها والمان های شهری در زندگی روزمره افراد نقش مهمی ایفا می کنند و به بیان هویت یک شهر می پردازند و چون به دفعات درطول یک زمان طولانی دراذهان تکرار می شوند، ازاین رو، خود را در ذهن انسان تثبیت می کنند.

المان های شهری از عناصر مهم در زیباسازی شهر هستند. که می توانند در ارتقا حس مکان و هویت شهروندان تاثیر بسزایی داشته باشند.

*کارکرد های المان های شهری را به صورت زیر می توان بیان کرد:

    1-کمک به ارتقای کیفیت بصری محیط زندگی

    2-تقویت دهنده ی مکان و زمان ارتباطات اجتماعی و کلامی میان انسان ها

    3-تداعی کننده اصول، ارزش ها و عرف جامعه

    4-بازگوکننده جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی یک منطقه یا شهر

    5-کمک به تنوع و غنای شهری

    6-ارتقاء سطح دلبستگی افراد به فضاها و محیط های شهری

    7-ایجاد حس جهت یابی و موقعیت یابی

    8-ایجاد سرزندگی و نشاط در قرارگاه های رفتاری و جذب مردم به آنجا

    9-متمایز ساختن شهرها از یکدیگر

    10-کمک به جذب گردشگران وافزایش درآمد حاصل از آن

المان شهری و انواع آن عبارتند از:

المانهای نمایشی

المان های بیانی

المان های عملکردی

المان نمایشی:

   همانگونه که از نام این المان مشخص است، صرفا جنبه نمایشی و با هدف قرار دادن گروه خاصی از اقشار جامعه که در زمینه خاص هنری مطالعه دارند تهیه و تولید می گردد. تعداد این نوع المان در سطح شهر معمولا کم و در مکان هایی مانند: گالری ها، نمایشگاه آثار هنری، بیشتر دیده می شود.

المان بیانی:

   همانطور که از نام آن پیداست هدف طراح از خلق این اثر بیان مطلب خاصی میباشد ….بعبارت دیگر قطعا مفهومی در پس آن نهفته است و طراح اثر رسالتی را در انتقال پیامی خاص دنبال میکند…. حال این میتواند ثبت واقعه ای خاص در مکان مورد نظر باشد و یا مفهومی خاص را با توجه به نام و ویژگی های منطقه به بیننده القا کند….. ویژگی بسیار مهم المانهای بینی در عام گرایی آنهاست یعنی میبیاست بتوانند با مخاطب عام و عادی که از هنر سررشته ی چندانی ندارد نیز ارتباط برقرار کند و لذا دقت نظر طراح در خوانایی و شیوایی بیان مطلب در عین انتزاعی بودن فرم ها و استفاده از آرایه های معمارانه (که پیشتر در مورد آن گفته شد) از اهمیت والایی برخوردار است…. مکان قرار گیری این نوع المانها طبعا برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبین وسیع تر در جامعه در سطح شهر و بویژه در میادین شهری است… معمولا المان مورد نظر با نام میدان یا منطقه ی شهری مورد نظر ارتباط دارد…. ویژگی مشترک این نوع المانها و المانهای نمایشی تنها در به کار گیری نظامی مشترک برگرفته از هندسه – آرایه ها – اشکال و احجام هندسی و تلفیق و ترکیب آنها به شکلی زیبا و نظام مند است حال آنکه به این ترکیبات تعادلی و بصری در این مرحله عنصر مفهوم و بیان موضوع را نیز اضافه میکنیم…. اما کاملا انتزاعی – غیر مستقیم و در لفافه.

المان های عملکردی

این نوع از المان با گونه های دیگر متفاوت است، چرا که عنصر عملکرد برای ما محدودیتهایی به لحاظ قوانین فرمی ایجاد میکند.

و در این مرحله خلق فضا با استفاده از همان عناصر بصری را خواهیم داشت.

فضایی که انسان ولو برای مدتی درون آن و یا در اطراف آن استقرار می یابد و از عملکرد آن استفاده مینماید.

لذا میایست اصول و قوانین زیستی انسان و استانداردهای طراحی محیط زیست در طراحی آنها رعایت شود.

     گاهی المان ها را در قالب مجسمه ی شخصیت های بزرگ تاریخی و فرهنگی و گاهی به شكل نمادها و نشانه هایی دیده ایم كه علاوه بر زیبایی،دارای مفهومی عمیق هستند و برای لحظاتی ما را وادار به توقف و خیره شده به خود كرده اند .این تندیس ها و پیكره ها در بیش تر موارد، به نماد و نشانه ای برای محلی كه در آن قرار گرفته اند ؛تبدیل شده اند و همه شهروندان ، آن نقطه از شهر را به آن نشانی می شناسند.علاوه بر این المان ها ، در صورت طراحی صحیح ، اصولی و جذاب ،می توانند به یكی از نمادهای شهر تبدیل و موجب جذب گردشگر به شهرها شوند و تا مدت ها در ذهن مسافران و گردشگران باقی بمانند . مهم ترین اصل در طراحی و انتخاب فرم المان ها ، این است كه تلاش شود تا مفهوم مورد نظر به طور غیر مستقیم به مخاطب القا شود و هم جنین جذابیت كافی را داشته باشد؛به گونه ای كه مخاطب و بیننده را به تفكر و تامل وا دارد ؛به این ترتیب پیام آن در ذهن ها باقی می ماند . از نظر مفهومی ،بهتر است المان ها براساس فرهنگ، تاریخ،آداب و رسوم و شرایط اقتصادی و شغلی مردم همان منطقه طراحی شود تا هم نماد آن شهر باشد و هم شهروندان بتوانند ارتباط بهتر با فرهنگ مردم هماهنگ تر باشد؛تاثیر و جذب مخاطب ان بیشتر است از نظر آب و هوا و شرایط اقلیمی هم باید به ویژگی های خاص منطقه توجه شود.

مجسمه: مجسمه ها جزئی از عناصر و مبلمان فضاهای شهری هستند که نه تنها به غنای بصری شهر و فضای اجتماعی ما کمک می کنند بلکه به عنوان نماد و نشانه ای از فرهنگ غنی و هویت جمعی ما قابل استفاده هستند.

    ویژگی های معماری بنای خیام نیشاپوری

ارتفاع مقبره، ۲۲ متر است.

استخوان‌بندی اصلی آن فلزی، محاط در پوشش بتنی است.

شکل بنا در پایین، تقسیم‌بندی ده ‌گانه دارد و فاصله‌ی پایه‌ها، ۵ متر است.

اضلاع بنا، مستقیما به سمت بالا ادامه یافته و گنبدی را در انتها بوجود می آورد.

بنا ظاهرا”تجسم کلاه دراویش ونیز شبیه قطعه الماسی تراش خورده وتلفیقی است از سنت تکنولوژی.

نام : حکیم بن ابوالفتح عمر ابن ابراهیم خیامی مشهور به خیام

تاریخ تولد :۱۲ محرم سال ۴۳۹ ه.ق در نیشابور

فیلسوف، ریاضی دان، منجم، شاعر و یکی ازبزرگترین دانشمندان ایرانی واز مفاخر ملی ایران است.

شاعر معروف ایران در دوره سلجوقی است.

تاریخ وفات : ۵۱۷ ه.ق

معمار آرامگاه: هوشنگ سیحون

خیام در واقع سه شخصیت دارد: ریاضی دان است- منجم و شاعر که باید هر سه شخصیت در بنا نشان داده می‌شد.

 در ساخت المانهای شهری، میتوان از متریال مختلفی استفاده کرد

استیل ، برنز و آهن پرکاربردترین متریال ساخت مجسمه های شهری هستند